Turbokapitalisme markedsfundamentalisme og andre -ismer

Etter at man har bodd noen år i utlandet så virker plutselig den offentlige debatt i Norge noe snodig. Spesielt hva jeg har lagt merke til er orbruken og hva slags verdier den formidler. «Turbokapitalisme» og «markedsfuntamentalister» er eksempler på to ord som rett og slett virker litt komisk for meg. Hvor er «turbososialismen» eller «sosialistfundamentalistene»? Vi snakker også om «stornazist» i Norge men aldri om «storkommunist». Jeg tror det tydlig gir utrykk for et verdigrunnlag som vi knapt tenker på i det vanlige i Norge. Det er slik alle i media skriver. Etter lengere tid i utlandet slår det meg hvor utrolig venstrevridd norsk media er. Men nå klager de vel stort sett over det alle steder i verden 😉 Journaliseter stemmer vel muligens naturlig til venstre.

Men jeg fikk lyst til å skrive om hvordan jeg opplever den politiske og samfunnsmessige debatt i Norge, mens jeg ikke bor i Norge. Og ikke minst ut fra et liberalt ståsted.

Legg igjen en kommentar

