Lanja

Okay, så her er hva min kjære har å si om seg selv. Jeg har ikke redigert noe som helst av hva hun skriver. Så kan man se selv hvor vanskelig norsk kan være. Forøvrig kan "lært av meg" anses som en sterk overdrivelse.  Mitt bidrag i dette er ca. noen timer hver uke i 5 uker. Resten har hun gjort selv. Og "Erik" referer altså til meg. Nei, jeg heter faktisk ikke Adam Smith 😉

Hei!

Jeg heter Lanja og jeg er kjæresten til Erik. Erik har fortalt at jeg
kunne skrive her som "gjeste-blogger." Mine artikeler skal handle om
vanskelighetene og morsomhetene med å lære norsk.

Jeg er 24 år ung, vokste opp i Kanada og USA, og jobber nå i Toronto.
Siden Jul 2002 er jeg fasinert av Vikinger og Island og Norge da jeg
leste Völsungasaga (på engelsk!) og viste at jeg ville studere
middeladrene og norron.  Fem år senere har jeg en mastergrad i
middelalder historie men jeg kan enda ikke norron eller islensk.

Erik er min første og enige norsklærer.  Vi har møtes på universitetet
i Nederland.  Jeg tenkte at det var godt å endelig ha et skandinavisk
språk i språkrepertoiren min.  For 10 år siden hadde jeg lært litt
svensk men det var nå total glemt!  Nå Erik var da, så hvorfor ikke
beginne igjen med norsk?

Det var September 2005.  I starten ville jeg bare kunne lese  bøker av
Terje Spurkland, Arne Nedkvitne, og Sverre Bagge som har ikke vært
oversatt til engelsk.  Nå jeg vil flytte til Norge for å være med Erik
så er det blitt viktig å beherske språket…eventuelt.  Jeg snakker
engelsk, fransk, tysk, og nederlansk, men norsk er det vanskeligste
språket som jeg har lært noen gang.  Håper at dere vil like mine
eventyr i deres språk!

Legg igjen en kommentar

