Fortjener ledere så høye lønninger?

Tja fortjener noen millioner for å sparke en lærball fram og tilbake på en gressplen? Ja, fotball spillere jeg snakker om dere 😉 I så fall fortjener en leder for en bedrift som har ansvar for tusenvis av ansatte mer lønn.

Men hva betyr egentlig fortjene? Jeg har egentlig vært ganske snill i hele år. Men jeg har ikke fått noe annet enn studielån av staten. Fortjener jeg det?

Nei, fortjener er vel et noe meningsløst utrykk når det kommer til lønn. Men det betyr ikke at lederlønninger kan vokse til himmelen. Representerer nåværende lederlønniner virkelig markedspris på ledere eller er det bare utslag av at gutteklubben grei i styrene liker å gi hverandre masse julepresanger?

Det er opplagt noe galt med systemet når man får etterbetaling etter å ha sluttet av eget ønske. Hele poenget med falskjerm var jo at en leder skulle ha noe sikkerhet hvis han/hun plutselig ble sparket. Når man får falksjermen uansett om man velger å slutte selv eller å bli sparket så er jo konseptet blitt en stor vits.

Ved lov å sette noen slags grense for lederlønninger slik sosialister sikkert ville vært veldig glad for er jeg i mot. Men det må være mulig å diskutere lovendringer som hindrer at styrene ender opp som gutteklubben grei.  Det bør kreves mer åpenhet rundt bestemming av lederlønning i bedriften og sterkere adskillelse mellom dem som får lønn og de som fastsetter lønn.

Det er min mening at noe av grunnen til at det går ganske bra i Norge er at vi i motsetning til mange andre land har klart å ha nogelunde moderate lønnoppgjør. Det blir vanskeligere og vanskeligere å overbevise den jevne lønsmottaker om moderate lønsoppgjør hvis ledere bevilger seg selv en lønnsfest hvert eneste år.

8 thoughts on “Fortjener ledere så høye lønninger?

  1. Vel det er vel vanskelig for dem å stå fram være ærlig og si» «nei jeg faktisk ikke så viktig at jeg fortjener 10 millioner. Men jeg har så veldig lyst på 10 millioner allikevel så jeg kunne ikke si nei.»

  2. Lavt utdannede norske ledere, med papirer fra de internasjonale fyrtårnene av noen skoler som heter BI og NHH fortjener sikkert masse penger i lønn.
    Det er da soleklart.
    Slike folk sitter da i sentrale posisjoner og styrerom i store internasjonale firma som DuPont, Ford, Microsoft, GE ol…

  3. Lederlønninger i Norger er latterlig lave i internasjonal målestokk.
    Idrettsutøvere tjener penger i massevis, og det er sjelden en diskusjon rundt det. Med en gang en leder nærmer seg noen millioner i inntekt, så er det forferdelig.

    I Norge er det kun akseptert å være vellykket i sport, musikk og andre kunstneriske ting. Gullmedaljevinnerne skal hylles som helter, men for all del, ikke la en leder som har levert et godt årsresultat som har sikret arbeidsplassene til de ansatte få lønnsøkning av betydning.

    I norsk skolevesen er det idrettstalentene og de som kan opptre på skolerevyen som blir fremhevet. Hvem som er skoleflinke bør holdes hemmelig. Tenk så synd det er på de som ikke får så gode karakterer dersom noen fikk honnør for sine matteprestasjoner eller gode språkevner. At disse skoleflinke får merke sin egen utilstrekkelighet når det kommer til fysiske prestasjoner er ikke noe problem.

    Når det gjelder lederjobbene, så synes jeg ikke lønnene deres bør være diskusjonstema, men kriterier som brukes når det velges en leder. Etter noen år i arbeidslivet har jeg sett at de som kommer frem, er de som har sitt eget beste som drivkraft, ikke nødvendigvis bedriftens beste. Dersom andre kriterier ble lagt til grunn i utvelgelsen av ledertalenter enn det å være flink i «spillet», så hadde kanskje noe av grådigheten på toppen også forsvunnet.

  4. Jeg har hatt en kjæreste som hadde en lederjobb med godt betalt, og han fortjente hver eneste krone. Han var på jobb 24 timer i døgnet 7 dager i uken. Alltid tilgjengelig på tlf. Jobbet fra kl 0700 – 1800. Leste epost og forberedte store møter til langt mot midnatt når han kom hjem. Norske lederlønninger er ingenting mot internasjonale. Noen lønninger blir store fordi de har en avtale om en viss prosent hvis firma går i overskudd.

  5. Helt enig at det er et problem at det ikke blir satt pris på at man er flink på skolen. Men det ser ut til å være et problem i hele den vestlige verden. F.eks. har ikke mitt intrykk av USA men jeg bodde der vært at det er noe bedre der.

    Ellers er økende lederlønninger et globalt problem. Man kan kanksje si at ledere ikke er overbetalt i Norge. Men i USA har de vanvittig betaling og forskjellene bare øker og øker. Selv jevne Amerikanere som er såpass kapitalist vennelige har begynt å stille spørsmålstegn ved denne trenden.

  6. Jeg tviler ikke.

    Det eneste jeg ser som en uting er at:

    1. Alt for ofte får ledere falskjerm selv når de slutter helt frivillig.
    2. De får store lønnsøkninger selv i perioder hvor bedriften går dårligere og dårligere.

    Lederlønninger bør baseres på:
    1. Hvor bra de får bedriften til å gå over tid (dvs lønning bør ikke økes pga korsiktig svigninger i aksjekurs).

    2. Man skal få ekstra betalt for usikkerhet. Dvs hvis man lett kan bli sparket. Men det skal ikke gis noe betaling for å slutte frivilig.

    3. Aksjonærene heller en styrene bør ha større inflytelse over lederlønninger. En bedrift forvalter jo tross alt aksjonærenes penger. Det bør derfor være i aksjonærenes interesse å lønne en leder riktig.

  7. #3,5
    Jeg er enig i at lederlønninger bør reflektere jobben som leveres. Har man forhandlet seg frem til skyhøy lønning, så bør man vise at man fortjener den. Det er alltid en risiko med å være leder, så fallskjermer støtter jeg. Jeg lurer på hvordan man kan forhandle seg frem til lønn når man velger å slutte selv. Det må være en oppsigelse man er anbefalt å levere inn da?

    Men jeg ser gjerne at det utvikles systemer hvor det både i arbeidslivet og skolen blir mer «stuerent» å hylle noen for gode faglige prestasjoner, og ikke bare sport.

Legg igjen en kommentar

