Norske og Nedlerlandske nabolag

I dag var det en flott dag i Veldhoven (der jeg bor). Solen skinte og det var 17 grader! Så jeg gikk ut for å praktisere en god gammel norsk tradisjon: søndagsturen. Nå er det jo ikke akkurat å så mye skog og mark i Nederland så jeg gikk en tur i nabolaget.

Det er vanskelig å ikke bli slått av den vanvittige store forskjellen på norske og nederlandske nabolag. Jo lenger jeg har bodd i Nederland jo mer får jeg følelsen av mitt hjemland er en slags siste utpost i villmarken. Et sted romeriket og sivilisasjonen aldri nådde. Norge har et røft preg.

Går man rundt i et norsk nabolag så slår det en hvordan alt ser ut til å bare vokse vilt. Det er hull i veien, sprukket asfalt overalt. Veier svinger hit og dit. Fortau ser ut til å ha blitt spredd ut tilfeldig. Ugress vokser over alt. I det hele tatt så ser det ut som folk generelt sett driter i det offentlige rom.

Til sammenligning ser alt ut til å være planelagt i Nederland. Ingenting er overlatt til tilfeldigheten. De fleste veier er rette og har sykkelsti, fortau og bilvei. De forskjellige filene er markert med fargekoder eller er lagt med forskellig typer stein.

I stede for oppsprukken asfalt så har de heller eller brostein lagt ofte i intrikate mønstre. Ved lyskryss er det spesielt underlag for at blinde skal merke at det er et kryss.

Til tross hvor knøtte små nederlandske hager er i forhold til norsk standard så kan jeg ikke la være å bli imponert over hvor mye arbeid de legger i hagene sine. Omtrent ingen hage ser lik ut. Busker og vekster er plantet etter nøye regler. Busker hekker og trær er klippet og trimmet. Man ser alle slags geometriske former: firkanter, kuler, helikser osv. Ofte har de laget små kunstige dammer med steiner rundt, eller fontener, blandet sammen med heller lagt i sirlig mønster. Ja, Nederlandske hager er nærmest som små kunstverk. De er ofte utrolig fargerike også. Nederlendere er utrolig glad i blomster. Hagene har derfor et utrolig utvalg i blomster av alle slags farger og fasonger.

Derimot synes jeg husene kan være nokså kjedelig til tider. Alle er i murstein i omtrent akkurat samme farge. Det er bare variasjoner i rød, oransj, gul, mørk rød, grå eller hvit murstein. Har egentlig aldri sett noen annen farge. De er dessuten ofte rekkehus med ganske bokse aktig form. Selv om husene er enkle så er ofte detaljer mye mer forsegjort enn i Norge. Dørene er ofte veldig flotte, med utskjerninger, glass osv. Vinduene har ofte en øvre del med små fargede glass med forksjellig mønstre. Det minner nesten litt om glass malerier fra katedralene.

Når det er sagt så, må jeg inrømme at jeg foretrekker Norge. Det norske rotet er jo egentlig litt sjarmerende. Det er bare slik vi er. Dessuten har vi digre hus og eindomer i forhold til Nederlendere. Og ikke minst vi har ofte utsikt eller variasjon i landskapet. Uansett hvor mye penger du har i Nederland så kan du glemme å skaffe deg noe utsikt. Landet er jo flatt som en pannekake over alt. Eneste untaket må være å skaffe et hus ut mot en kanal (og kanaler har de jammen nok av her).

Men når jeg flytter tilbake til Norge så vet jeg at jeg vil savne sykkelstiene, og følelsen av et slags lokalsamfunn. I nesten et hver nabolag i Nederland så er det noen butikker, restauranter og kroer. Man kan gå dit og spise "bitterballen" mens man tar en øl og snakker med "naboene". Norge i motsetning til Nederland har blitt et kjøpesenter og bil samfunn.

5 thoughts on “Norske og Nedlerlandske nabolag

  1. Nederland ER «Made in Europe». 🙂

    ..og jeg er enig med deg, hollandske hager er vakre og dekorative. De har et helt annet forhold til hagene sine enn det vi nordmenn har – men så har de helt andre rammebetingelser også. De har et bedre klima, og et større utvalg at planter samt ting og tang til å dekorere hagen med til priser vi skjelden ser i norge.

  2. Hva gjør du i Nederland? Følger du med på nederlandsk fotball? Hvor ligger Veldhoven?

    Har ikke vært så mye i Nederland, tre ganger, og vil gjerne tilbake. Var nær å flytte dit en gang, er stor Oranje-fan og Nederland generelt, sinnsykt kult språk.

    Norge skal liksom være verdens rikeste land, men det er helt riktig at vi ikke har råd til å holde veier ved like, og det er et mylder av gress og ugress. Enkelte plasser er det direkte stygt. Landet ser ut til å være i forfall spesielt veimessig. Når man kjører enkelte veier virker det som vi er blant de fattigste landene i Europa, som i Ukraina der man må være lokalkjent for å ikke ødelegge bilen av alle hompene i veien.

    Ukraina og Nederland er de kuleste landene i Europa, Spania det beste!

    Hup Holland!

  3. Hei Gorandinho, jeg tittet innom bloggen din. Stor fotball interesse ser jeg 😉 Jeg følger desverre ikke med på fotball men det er vanskelig å ikke merke den enorme fotball entusiasmen her.

    Nederlendere er vanligvis lite patriotiske sammenlignet med Nordmen men når det er fotball kamp ja da endres alt seg. Da er alle kledd i oransj og alle er stolte av å være nederlender.

    Veldhoven ligger rett utenfor Eindhoven. Dvs sør i Nederland. Eindhoven er hovedsete for Philips. Ellers har jeg bodd 2 år i Utrecht som er en utrolig vakker by fra middelalderen med masse kanaler og gamle hus. Jeg studerer i Nederland. Tar mastergrad i Computer Science. Havnet her litt tilfeldig men har blitt utrolig glad i Nederland. Jeg mener dette er et litt glemt land. Mange flere burde vurdere Nederland som studiested. Folk vurderer bare USA, UK og Australia og glemmer at de fleste studier i Nedlerland undervises på engelsk.

    Når det gjelder norske veier så tror jeg ikke pengene er hovedproblemet. Selv om bevilgningene burde vært større. Men at vi sløser dem bort på idiotiske veiprosjekter og brobygning på småsteder på vestlandet. Hadde veibygging blitt overlatt til vegvesenet som i Sverige så tror jeg det hadde blitt mye bedre.

  4. Studerte selv i England og Ukraina. Vurderte lenge å flytte til Nederland, men gjorde en stor tabbe at jeg ikke valgte Nederland som studiested i stedet for England. Ukraina var fantastisk, og jeg tror jeg hadde fått mer ut av å studere i Nederland. Dessuten et fantastisk land, selv om jeg ikke har vært der mye, så blir det mer… Synd du mangler fotballinteressen selvsagt, men ikke alle kan ha det… 🙂

Legg igjen en kommentar

