Ja til høyere strømavgift og bensinavgift!

I tråd men forrige innlegg vil jeg oppfordre til mye høyere strømavgift og bensinavgift. Det må bli dyrere å bruke strøm og bensin i Norge.

Okay, før jeg blir halshogd la meg forklare hvordan en selverklært markedsliberalist/markedsfunadamentalist (eller hva nå venstre siden kaller det) kan være for høyere skatter og avgifter.

I motsetning til alle andre som skriker om høyere avgifter, senest tidligere NHO-direktør Jens Ulltveit-Moe, som ville doble strømprisen, så vil jeg at disse avgiftene skal følges opp med tilsvarende reduksjoner i andre skatter og avgifter. Ellers ender jo alt sammen opp som en gavepakke til statens skattemyndigheter.

Så da mener jeg vi bør kraftig redusere bilavgiften. Det er jo ikke biler som forurenser. Det er kjøring av biler som forurenser. Det er derfor det som bør beskattes.

Økning i strømavgiften kan eventuelt kompenseres med reduksjon i inntektskatten eller merverdi avgiften.

3 thoughts on “Ja til høyere strømavgift og bensinavgift!

  1. Dete har man snakket om lenge, men har du noensinne opplevet at forbruker kommer positivt ut ved innføring av nye skatter og avgifter?

    Du kan jo ta de nye bilavgiftene som et eksempel? Dieselbiler skulle bli billiger, ikke sant? Det medførtse selvsagt at bensindrevne biler ble myye dyrere. Så langt er alt greit, men – når alle hadde kjøpt dieseldrevne biler så kom prisoppgangen på diesel og – nå kommer en egen NoX-avgift. Snart kommer ogspå krqav til «partikkelfilter» og hvis du tror noen skal dele det ut gratis, så må du tro om igjen.

    Konklusjon: Alle biler er blitt mye dyrere enn før og- det koster mer i årlig vedlikehold.

    Nei, jeg har mistet enhvert tikltro til myndigheters justering av noe som helst. Det går ALLTID i forbrukers disfavør og avslører dermed seg selv: Den egenltige agenda er å dra inn enda litt flere penger fra deg som «skatteobjekt». Det er sannheten!

  2. Helt enig med deg Argus. Miljøskatter blir jo vanligvis i Norge mest brukt som en unskyldning fra staten for å håve inn mer penger.

    Jeg skriver mer om en ønsket utvikling. Dvs en skatte omlegging som ikke fører til totalt økte skatter for deg og meg men til en mer miljøvennelig skatteprofil.

    Så lenge vi har en rødgrønn regjering så ser jeg ikke noen mulighet for at økning i en skatt kommer til å medføre sekning av en annen skatt.

Legg igjen en kommentar

