Bare egoister og idioter stemmer Frp og Høyre!

Forfatteren av "Frp koden" stiller seg spørsmålet om hvordan vanlige arbeidere kan stemme Frp. Når det gjelder Høyre og Frp så er logikken fra det politisk korrekte Norge at folk enten stemmer disse partiene fordi de er egoister, dvs de har mye penger og vill beholde dem selv. Eller folk er rett og slett dumme fordi hvordan kan de ellers stemme på partier som ikke gavner dem. Denne holdningen kommer jo fram fra den norsk kultur elite gang på gang, Frp sine nyttige idioter.

Selv om Frp har en del usympatiske trekk så er denne holdning utrolig arrogant og enda mindre sympatisk. For det første anser man det som opplest og vedtatt at vanlig arbeidsfolk får det verre med Høyre og Frp.

For det andre er det er ironisk at når rike stemmer Ap så er de idealister og gode samfunnsborgere. Og når arbeidere stemmer SV eller AP så har de skjønt sitt eget beste.

Mens når rike stemmer Høyre eller Frp så er de egoister. Arbeidsfolk er så dumme at de ikke skjønner sitt eget beste.

Kunne man ikke like gjerne snu på dette og si at når rike stemmer Ap så er de idioter som ikke skjønner sitt eget beste? Og når arbeidsfolk stemmer Frp eller Høyre så er de idealister fordi selv om de ikke gavner dem så gjør de det for samfunnets beste?

Mener ikke noe av det siste, men bare poengterer hvor idiotisk denne retorikken er. I bunn og grunn bunner denne holdningen til sosialister ut i at man tror økonomien er et null sum spill. Hvis noen får mer så må andre få mindre. Dvs jo mer de rike får jo mindre må de fattige få. Dette er jo riktig i det veldig korte løp. Men på lengere sikt har vi jo økonomisk vekst. Kaken som skal deles blir altså større. Frp og Høyre tror at en økonomisk politikk som fører til skjevere fordeling i dag vil veies opp av at dette fører til at det blir mer til alle i morgen. Mer enn det ville blitt ved likere fordeling. Men det ser ikke ut til at sosialister tror på dette. De tror dette er bare en dårlig unskyldning for å grafse til seg mest mulig.

Men hvordan skal de da forklare at slike som meg og mange andre som ikke har det noe fett økonomisk i det hele tatt har sympati med høyre-siden sin økonomiske politikk? Jeg har bare studiegjeld, ingen bil eller båt. Ikke noe hus, ingen intekt osv. Ville de ikke vært mye lurer for meg å stemme på SV? De vil jo gi mer penger til slike som meg? Når jeg likevel ikke gjør det. Er jeg da bare idiot og ikke vet mitt eget beste? Siden jeg er i ferd meg å sluttføre en Mastergrad med gode karakterer så kan jeg jo ikke være helt bak mål.

Eller hva med Siv Jensen og Carl I. Hagen. Har de spesielt mye penger? Vil de egentlig tjene på sin egen politikk  det korte løp? Kan det hende at de er mer opptatt av samfunnets beste enn sin egen økonomi på kort sikt? Nei det går ikke fordi idealister er bare på venstre siden. Høyre siden har bare egoister.

6 thoughts on “Bare egoister og idioter stemmer Frp og Høyre!

  1. Jeg vil si at partitilhøringhet stort sett er basert på egoisme.
    De rike ønsker å få lov til å beholde rikdommen de har arbeidet for. De som ikke er så rike ønsker å få penger fra de rike (er ikke det også egoisme).

    Sosialismen er å yte etter evne og få etter behov, mens høyresiden ønsker en sammenheng mellom innsats og gevinst.
    Dersom man er lat, så er sosialismen å foretrekke.

    De fleste som tjener masse penger arbeider lange dager. Er det ikke egoistisk å ha holdningen at selv om jeg velger å ikke prioritere jobb, og bare jobbe mine nødvendige 7,5 timer, så skal ikke jeg ha dårligere råd enn han som jobber 14 timer til dagen?

  2. Vel, jeg tror du vil lese litt om thorium og frp. Jeg stemmer ikke forresten, siden jeg ikke liker noen av partiene som er i dag. Men hvis jeg skulle stemt, ville det sikkert vært Frp. Bare fordi jeg vil se hva som skjer hvis de er i regjeringen, ikke fordi at jeg liker dem eller noe. Bare for å se om folk blir litt bevisst over hva som skjer hvis man ikke betaler 70% skatt (inkuderer hva man betaler skatt på, f.eks røyk, sprit, flyreiser, mat, eiendom, formue hehe), eller er en fattig drit som deg og meg. Vetta faen hva jeg skriver nå, kom helt ut av det, gidder ikke lese hva jeg skrev heh, er for stein.

  3. Hvis jeg skal spille djevelens advokat så kan jeg jo si at hvis alle bare tenkte på sitt eget ved og vell så ville de fortsatt kun stemt på høyre partier. En mer økonomisk liberal politikk fører generelt til høyre økonomisk vekst, som igjen fører til at alle får det bedre. Alle burde derfor være tilhengere av markedsliberalismen.

    Late arbeidere i sosialist tjente jo mindre enn sine late brødre i kapitalistiske vestelige demokratier. Dvs markedsliberalisme er jo noe selv late arbeidre tjener på i lengden. Der i det korte løp de taper.

    Så man kan muligens omformulere det du sa til at partitilhørighet er basert på hva man *tror* man tjener mest på. Hehehe da får jeg jo desverre den slemme konklusjonen at de som stemmer på venstre partier er for dumme til å skjønne sitt eget beste.

    Når det er sagt, så tror jeg faktisk på en sosialistisk ide. Og det er at likhet har en verdi i seg selv. Dvs hvis sterk økning i likhet mellom folk kan gjennomføres med minimal inskrenkning i personlig/økonomisk frihet og økonomisk vekst så er jeg for det. Problemet med sosialster er at de vil gjøre dette uavhengig hvor store skadevirkninger det får på andre områder.

  4. Når det gjelder egoisme så missbrukes det jo hele tiden, og det brukes som et negativt ord. Men å være egoist er jo å handle i egeninteresse. Det vil si at alle som lever er egoister, siden det er i ens egeninteresse å spise, puste osv. Egoismen er i aller høyeste grad en måte å oppnå lykke på, og å da rake ned på egoismen visr hvor opp ned det hele er.

    http://www.egoist.inf

  5. Alle tjener slettes ikke på markedsliberalisme. Årsaken er at hva man har i forhold til andre faktisk er veldig viktig. Høyresiden kan skrike «misunnelse» så mye de vil, men faktum er at den menneskelige natur er slik at hva man har i forhold til andre er svært viktig. Dette er ikke bare en subjektiv følelse, men det fører til konkrete konsekvenser fordi menneskers sosiale liv i stor grad rangerer mennesker etter deres sosiale status, og her kommer relativ velstand inn.

    Uansett, så bidrar den fallende marginaleffekt til at mer økonomisk vekst uansett ikke skaper særlig mer nytte i et land som er så rikt som Norge.

  6. Jo, alle vil tjene på markedsliberalismen men det vil ikke føre til at alle blir lykkeligere. Som du nevner så har forskjellene i samfunnet mye å si for folk sin lykke.

    Jeg kjenner godt til dette fordi jeg har lest om det i en bok som het «Happiness» og i «The Economist».

    Og av den grunnen er jeg heller ikke fundamentalist. Man må finne en avveining. Absolutt likhet gjør heller ikke folk lykkelige. De gamle øst-blokk landene har verdens minst lykkelige mennesker (dette før kommunismens kolaps, men også fortsatt).

    Nordmenn er heller ikke noe lykkeligere enn Amerikanere til tross for at vi er mer like. Så mange faktorer spiller inn.

    Jeg mener ikke at vi skal akseptere en envher skjev fordeling. Men jeg tror den økte forskjellen noe mer liberalisme vil føre til vil veies opp av lykken som skapes av større personlig frihet. Dette er også viktig for lykke.

    Og sist men ikke minst det er ikke faktiske forskjeller som påvirker folk sin lykke men opplevd forskjell. Dvs forksjeller er ikke et stort problem så lenge folk ikke legger merke til dem. Med Nordmens fokus på å ikke vise fram rikdommen sin for mye så kan vi nok takle mer liberalisme her.

Legg igjen en kommentar

