Naivitet: Nordmenns store styrke?

Vi nordmenn blir ofte beskylt for å være naive, blåøyde og godtroende. Vanligvis framstilles dette som noe utrolig negativt. Men jeg ønsker å slå et slag for nordmenns godtroenhet.

At nordmenn er godtroende er ikke bare en myte. Det er faktisk ganske mye sannhet i det. I boken "Happiness: Lessons from a New Science" av Richard Layard, nevnes en undersøkelse av hvor mye folk stoler på sin neste.

Spørsmålet som stilles (husker ikke nøyaktig ordlyd) er: Føler du at du kan stole på folk flest? Spørsmålet stilles i flere forskjellige land. I USA svarer 33% ja, i Stor Britania er det 36%. På bånd finner vi bla Brazil. Der sier bare 2% at man kan stole på andre. Når jeg leste videre om hvilket land hvor flest folk svarte ja så ble jeg overrasket over å lese Norge! I Norge svarte 68% at man kan stole på folk flest. Altså langt over det som er i andre land.

Layard spør retorisk: Har dette noen rot i virkeligheten, eller betyr det bare at Brazilianere er veldig kyniske og Nordmenn er veldig naive? For å teste dette så plasserte man lommebøker rundt omkring i alle land i undersøkelsen. Det viste seg da at sansynligheten for at lommeboken kom til rette/ble levert inn hang nøye sammen med folks svar på om man kan stole på folk. Dvs i Brazil forsvant nærmest alle lommebøkene, mens i Norge kom omtrent alle til rette igjen. Dvs vi nordmenn er ikke naive fordi vi er dumme, men fordi vi faktisk er vant til å kunne stole på folk.

Nok om det. Grunnen til at jeg skriver om dette er at jeg over lengere tid har blitt lei av all kynismen og mistroen rundt omkring i verden. Siden jeg studerer i utlandet har jeg truffet folk fra mange steder i verden. Det jeg merker jeg misliker mest med folk fra andre deler av verden, spesielt sør-europa, øst-europa og midtøsten er den enorme kynismen og mistroen til andre. De stoler sjelden på folk som de ikke kjenner. Går veldig ofte ut fra at folk lyver. Er veldig raske til å tolke ting i negativ retning osv. Men jeg merker dette også på Amerikanere ofte også.

Jeg mener dette er et stort problem for mange land, og er nettopp grunnen til at mange land ikke klarer å utvikle seg ordentlig. Når folk ikke kan stole på hverandre så kan man heller ikke skape noen framtid. I næringslivet må forretningspartnere kunne stole på hverandre for at noen skal tørre å starte firma sammen. Kunder må kunne stole på selger, og arbeidsgiver og arbeidstaker må kunne stole på hverandre for at man skal kunne jobbe mot felles mål.

Dette har store økonomiske implikasjoner. Land som UK og USA er blitt utkonkurert av land som Tyskland og Japan på bilproduksjon. Dette til tross for at UK og USA har generelt sett et mye friere næringsliv. Når man titter nøyere på grunnene så blir det fort klart at dette har mye med tilit å gjøre. Både i UK og USA er arbeidere og arbeidsgivere ofte i strid med hverandre. Fagforeningene er ofte militante og kjører konfront.

Toyota tok over en bilfabrikk fra GM på 80-tallet preget av masse problemer, militant fagforeninger og masse sporadiske streiker. I løpet av et år under Toyota var det slutt på alle streiker og problem fabrikken var plutselig en av de best drevene i USA. Toyota gjorde dette ved å vise arbeiderne tilitt, søke sammarbeid osv. De beviste sin loyalitet ved å beholde arbeidere i dårlige tider når andre sparket arbeidere. Som tak fikk de arbeidernes loyalitet og tilit. Tyskland er i likhet med Norge et land hvor det er ganske stor harmoni i arbeidslivet og sammarbeid mellom ledelse og arbeidere.

På lignende vis tok norske Kværner over et Britisk verft i forfall. Ingenting fungerte. Ledelse og arbeidere var praktisk talt fiender. Fagbevegelsen skjønte ingenting når den nye norsk ledelsen ønsket dem velkommen og ba dem bli med på å sammarbeide om framtiden til bedriften. Men til slutt ble de vunnet over og verftet ble en suksess.

En kan jo også lese om norsk olje eventyr for å se hvor mye konflikt det blir ut av Amerikansk ledelse.

En libaneser spurte meg en gang om hvordan får man folk til å jobbe for landets beste slik som i Norge? Han fortalte meg at i Libanon var alle politikere korrupte. Ingen brudde seg om landet. Bare om å fylle sine egne lommer. Jeg hadde ikke noe godt svar da. Men i dag ville jeg sagt: "Gå foran som et godt eksempel, og begynn å stol på din neste!"

7 thoughts on “Naivitet: Nordmenns store styrke?

  1. Jeg tror noen av problemene jeg opplevde som jobbsøker i USA kan relateres til at jeg fremstilte meg selv som den jeg er. Det er ikke amerikanere vant til. Jeg fikk jobb i et firma som la merke til CVen min og stolte på den, og det virker til å være godt arbeidsmiljø i firma. Tillit til alle ledd i en organisasjon er utrolig viktig for å lykkes.

  2. Helt enig. Desverre ser det ut som om mange i Norge synes det er en dårlig egenskap at vi så lett stoler på andre i Norge. Ser det en del ganger på VG debatt. En viss kynisme er i ferd med å bre seg. Hvis man har tiltro til andre så er man liksom bare dum.

  3. Ja jeg har merket stor forksjell på Amerikanere og Nordmenn med tanke på tilitt.

    F.eks. synes Amerikanere at dette at man veier frukten og grønsakene sine selv i Norge er helt merkelig. Hvordan kan det fungere lurer de på. Alle vil jo bare utnytte systemet og veie opp mindre enn det de putter inn.

    Eller når det gjelder velferdsystemet vårt. De skjønner ikke at man kan gi så gode sosial ytelser. Da gidder vel ingen å jobbe spør de. Da forklarer jeg dem at vi har en av verdens høyeste yrkesdeltakelse. Også skjønner de ingenting.

    Jeg ble faktisk litt inspirert av å skrive dette fra en av blogg inleggene dine. Der du skriver at du skal skaffe deg en makuleringsmaskin, forde folk kan stjele identiteten din. Slikt opplevde jeg det hele tiden i USA. At jeg hele tiden ble fortalt at ting måtte gjøres slik og sånn pga svindlere, kriminelle osv. Det var liksom altid noen som utnyttet systemet. Det var altid noen man måtte passe seg for. Jeg syntes det ble litt slitsomt at mange ikke kunne bare stole på folk og regne med at alt går bra.

    Det er sikkert veldig dumt å gjøre i Norge, men det er befriende å være i Norge og slippe å tro at din neste altid er en svindler eller ute etter noe.

  4. Hva er en nordmann?

    Jeg leser denne dialogen med en økende tristesse, for den beskriver så hjerteskjærende hvordan Norge engang var, men ikke lengre er. Nå vil jeg ikke kalle Holmlia og Grorud og Drammen for Norge lengre, men for diskusjonens skyld er det bare å konstatere at den trauste nordmannens dager er talte, og hans verdier er på vikende front i sosialistenes Nye Norge.

    For sent å passe på lommeboka, den er tatt allerede!

    I din styrke ligger ditt nederlag!

  5. Fikk ikke linken din til å fungere, men at Norge har et av verdens høyeste yrkesdeltakelse er ikke noe å tvile på. Det er godt kjent. Du kan jo bare google.

    Fant ikke noe statistikk selv akkurat nå, men du kan jo lese:
    http://www.na24.no/na

    Skandinaviske land er de landene i verden hvor høyest andel av befolkningen jobber. I f.eks. USA er det faktisk ikke så høyt. Til tross for at det er 10% arbeidsledige i Frankrike så har de høyere yrkesdeltakelse enn i USA.

Legg igjen en kommentar

