På tide med mindre utdannelse?

De fleste i dag har kompetanse som langt overgår den kompetansen som de trenger i jobben de gjør. Før begynte en journalist å skrive nesten rett etter videregående skole. Nå har han eller hun minst journalist høgskole, et par mellomfag i samfunnsfag og historie. Men er kvaliteten på avisene blitt noe bedre av den grunn? Trenger man virkelig et mellom fag i historie for å anmelde en fotball kamp, skrive om siste post-ran eller sladder om Hollywood stjerner?

Dette skyldes i stor grad informasjons svikt i markedet. Arbeidsgiver vil helst ansette en flink arbeider men hvordan kan man vite om han/hun er flink? Har vedkommende liten arbeidserfaring å vise til er det lite å gå på. Arbeidsgiver må prøve å avgjøre indirekte hvor flink vedkommende er. Da kan han se at han/hun har en Bachlor grad eller Master grad. Selv om graden er totalt irrelevant for jobben som gjøres så betyr faktumet at vedkommende tok graden og har gode karakterer at han/hun må være rimelig inteligent.

Dette fører til den merkelige situasjonen at det lønner seg å ta utdannelse i nesten hva som helst. Spiller ingen rolle hva du studerer, fordi uansett hva det er så vil det faktum at du gjennomfører og får gode karakterer vise arbeidsgiver at du her dedikert og inteligent.

Men dette ender opp som et våpen kappløp. Jo mer utdannelse alle de andre tar, jo mer utdannelse må du ta for å stikke deg ut. Resultatet blir enorm sløsing med samfunnets ressurser. Folk bruker enormt mye tid og krefter på å lære kompentanse som ingen har bruk for. Tid folk kunne gjort produktivt arbeid.

Men i dagens arbeidsmarket så skifter jo kravene og kompetansen som etterpørs hele tiden. Bør ikke det være et argument for høyere utdannelse? Nei, mener jeg fordi jo mer tid man har brukt på skolebenken jo vanskeligere blir det å omskolere seg senere fordi man har færre arbeidsår bak seg. Dvs man har dårligere økonomi til å takle det økonomiske tapet man får ved å omskolere seg.

Jeg mener derfor at i stede for fokus på slike lange grader som Bachelor og Master så burde det fokuseres på å tilby kortere utdannelser som folk kan ta som omskolering etter som arbeidsmarkedet endrer seg. Ofte trenger man bare enkelt fag som man kan ta ved siden av jobb. Men disse tilbys ofte nesten bare private gjennom såkalte serfitiseringer og er veldig dyre.

Mulig det offentlige burde tilby mer av slike serfitiseringer i stede for bare store grader som f.eks. Bachlor og Master.

11 thoughts on “På tide med mindre utdannelse?

  1. Er veldig uenig i dette. En journalist skriver for eksempel om mye mer enn bankran, sport og kjendiser. De skriver om politikk, bøker, forskning, rettsaker, korrupsjon, diktatur, aksjemarkedet, pengepolitikk og næringsliv generelt. Det er med andre ord mange områder en journalist må dekke, og som man ikke får kunnskap om bare gjennom videregående skole og noen kurs her og der. Hvordan skulle vi fått viktige medisiner og hvordan skal vi kunne kurere kreft om alle som jobber på et sykehus ikke kan mer enn enkle matteligninger? Folk må spesielisere seg på et emne, bli ordentlig flinke fordi, tro det eller ei, samfunnet trenger solid kompetanse. Gjennom høyere utdanning lærer man dessuten mye mer enn bare om et speialisert område, og det er en fordel å ha høyere utdanning om man må omskolere seg i arbeidsmarkedet nettopp fordi man får en kompetanse som kan strekke langt utover det man hadde trodd. Det er den høyere utdanningen som gir deg bredde, ikke arbeidserfaring som gjerne heller er speialisert!

  2. Man må se på hva slags type jobb det dreier seg om. En Bachelor og Master krever dedikasjon, evne til å fullføre og evne til å tillære seg kunnskap. Det sier dermed noen om evne til å gjøre prosjekter. Men det er selvsagt områder man kunne klart seg uten utdannelse.

  3. Men er ikke evnen der selv om du ikke gjennomfører Masteren?

    Masteren er jo bare en indikasjon på at du har evnen. Ville det ikke vært best om man fant fram til en måte å oppdage denne evnen uten å kreve at folk måtte ta en Master?

    Jeg gjør med ferdig med Master i Computer Science nå. Og når jeg ser på jobbene som er der ute så slår det meg at jeg er egentlig overkvalivisert til 95% av jobbene.

    Jeg tok nok masteren minst like mye fordi jeg hadde lyst å lære som at jeg faktisk trenger den 😉

  4. Det ideelle hadde selvsagt vært å finne en annen måte å måle evner, men så lenge det ikke finnes, så gir en master den beste indikasjonen. Etter over 10 år i arbeidslivet, så merker jeg forskjell på de med master og de uten. Det er ikke absolutt, men tendensene er der.
    Master-oppgaven er dessuten en treningsoppgave i prosjektjobbing, og det er jo greit for en arbeidsgiver å slippe å måtte ta den opplæringen.

  5. Moren min har skrevt om bøker og mye annet i over 30 år som journalist med kun et år utover videregående. Hun er overrasket over hvor lite høyt utdannede fra universitete ofte vet om literatur. Det meste har hun lært gjennom jobben og gennerelt samfunnsegasjement.

    Folk som skriver om spesielle ting som f.eks. pengepolitikk vil jo så klart spesialiere seg på det. Men de som f.eks. skriver om bøker skriver ikke også om pengepolitikk. Det er spesialiserings. Man trenger ikke vite noe om alt.

    Udannelse i seg selv gir heller ingen bredde. 4 års studie av historie på universitetet gir ingen bredde. Du kan ikke bli rørlegger, IT konsulent eller whatever noe mer enn en som nettopp kom fra videregående.

    Jeg er ikke i mot at man har en viss bredde innen området sitt. Selv om jeg utdannet meg som ingeniør så lære jeg også om økonomi, fysikk, kjemi osv på skolen. Det kan være nyttig bredde kunskap.

    Men veldig mye av utdannelsen vår i dag er ikke slik breddekunskap. 5 år på universitetet gir egentlig ikke mye bredde kunskap. Man spesialiserer seg mer og mer. Du får mer breddekunskap av å jobbe i forskjellige jobber i løpet av de 5 årene.

    F.eks. broren min har fått nesten all «utdannelsen» sin som har gitt ham jobb gjennom forksjellige tidligere jobber. Universitet graden hans hjalp ham lite.

  6. Joda jeg er enig i det. Merker forksjell jeg også, men jeg vet ikke hvor mye det skyldes at de tok master og hvor mye det skyldes at de som er smarte i større grad tar master 😉

    Men jeg lurer på om i framtiden vil alle i det laget av folket som i dag har bachlor ha master. Og vil alle de som har master ha doktorgrad.

    De fleste av vennene mine ved universitetet går videre med doktorgrad nå. Det får meg til å tenke: når de gjør det så burde vel nesten jeg også. Men det blir jo litt teit. Jeg trenger jo ikke den graden og det gir meg ikke noe bedre jobb.

  7. #5,5
    I NY-området har de fleste som jobber med markedsføring en MBA. I begynnelsen lurte jeg på om jeg skulle ta en MBA i Marketing, men kom til at jeg har allerede en Master (i science), og jeg har gjort mange markedsføringsprosjekter IRL. Det er forskjell på f.eks. en 26-åring med en MBA og en uten, men etterhvert som man får erfaring fra arbeidslivet, så vil CVen kunne fortelle vel så mye om potensialet. Jeg har lært å fronte min Master som noe som er på nivå med en MBA, fordi jeg kan supplere med arbeidserfaring, og jeg har første året på BI som har gitt økonomisk forståelse. Jeg tror mye ligger i innstilling til egen utdannelse og dens verdi.
    I USA virker det som at det er i 20-årene utdannelse betyr mye, men etterhvert er det hva du presterer i arbeidslivet som avgjør. En Vice President i Marketing sa at han ofte styrte unna de med MBA, fordi de hadde en altfor teoretisk «approach» til problemstillinger.

    For visse jobber er det en fordel med Master, for det handler om å lære seg en teknikk (gjennomføre et større prosjekt og rapportere resultater fra det), og det sier noe om dedikasjon, og kan dermed være en effektiv måte å skille kandidater, men bør selvsagt ikke være eneste kriterium.

  8. TAKK- du tar ordene fra munnen på meg! http://www.vgb.no/243… Pokker; nå ble det noe tull med linkene her, men altså; her er min frustrasjon over kunnskapshierarkiet. Det patetiske er jo at det overhodet ikke spiller noen rolle hva man utdanner seg til- man skal jo ikke bruke det likevel! Latterlig……

Legg igjen en kommentar

