Amerikansk alkoholpolitikk

USA omtales som frihetens land, men det var ikke det jeg opplevde når jeg bodde der. Tvert i mot var fikk jeg stadig vekk følelsen av at alt var forbudt og at jeg levde i en slags politistat.

På hele universitets området så var det forbudt å drikke alkohol. Og området var livet mitt, det var ikke noe annet sted å dra i nærheten. Man måtte ha bil for å komme til noen utesteder og vennene mine var tilfeldigvis ikke gamle nok til å komme inn på noen utsted. De var under 21 mens jeg var 25. I den alderen så liker man jo å feste. Og Amerikanere er ikke noe anderledes der enn Nordmenn. I Norge er lovelig alder for å drikke i praksis en lov som hindrer deg å kjøpe alkohol om du er under 18 år. Den hindrer deg egentlig ikke i å drikke.

Null toleranse mot drikking
Ikke i USA. Der skjønte jeg fort hva null-toleranse betyr. Er man under 21 så får man ikke en gang sette foten sin innenfor en butikk som selger alkohol. Man blir stoppet ved døren. Ved utesteder blir all legimitasjon sjekket og scannet enten man er 21 eller 51. På universitetet går såkalte RA’s rundt om kveldene på jakt etter folk som drikker eller har alkohol på rommene sine. I nabolagene kjører politiet rundt på jakt etter ungdom som drikker. Hver gang det var en stor fest i et hus så var det den samme gamle historien: "Hvordan var festen?", spør jeg. "Åh politiet kom rundt 1 tiden. Alle rømte. Hoppet ut vinduet osv." Dette er ikke bare fra Amerikanske filmer. Folk hopper faktisk ut av vinduene mens poltiet stormer inn. Selv på småsteder midt ute i skogen på avsides liggende hytter kommer politiet. En venn av meg viser meg ett arr på leggen. Det var vist fra den gangen han hoppet ut av vinduet på hytta. Politiet hadde fått snus i festen og kommet. Dette var et sted med 3000 inbyggere og ingen større by flere timer unna. Faktisk kom de ved hver eneste hyttefest. De fikk altid snusen i hva som foregikk.

Alcoholics Anonymous
På den tiden jeg hadde flyttet til min egen leilighet utenfor campus så kom jeg på besøk hos venner på campus. De hadde kjøpt noe nytt øl. De spurte om jeg ville smake. Jeg tok en slurk for å smake. Jeg var egentlig på vei videre til andre bekjente. Akkurat da dukket en RA opp. Som mange av dem synes han å mene han hadde en slags hellig oppgave. Jeg ble skrevet opp for å drikke alkohol på campus. Det bar rett til et slags Alcoholics Anonymous på campus. Tidligere hadde jeg blitt skrevet opp fordi det var øl på rommet mitt. Jeg delte rom med en annen Amerikaner. Det var ikke mitt øl, men han hadde bønnfalt meg om å si at det var mitt slik at han skulle slippe å havne i masse trøbbel. Han var jo under 21, så det var verre for ham. Så jeg sa ja. Var jo litt min skyld. Viste ikke det var noe øl på rommet så jeg hadde latt RA komme inn og se.

Etter det tilbringte jeg flere uker hos "Alcoholics Anonymous". Vi satt alle i ring og snakket om problemene med alkohol. Hver og en tok tur med å si navnet sitt og fortelle hvorfor de var der. Den ene hadde mer laterlig grunn enn den andre. En jente hadde sett venninen sin slite med å få en pakke øl opp i bilen på parkeringsplassen. Hun hadde nettopp brukket beinet og brukte krykker så hun slet med å løfte opp pakken. Jenta hadde da kommet bort og hjulpet henne. Og vips så var RA der og skrev henne opp.

En annen hadde blitt tatt av politiet for Jay-Walking. Dette er en lovovertredelse jeg tror det færreste i Norge vet om. Kort og godt går det ut på å krysse veien til fots der det ikke er fotgjengerovergang. I USA er dette en alvorlig overtredelse. Det hjelper ikke om det er midt på natten på et universitetsområdet uten noen biler på mils omkrets når du gjør det.  Min "Alcoholics anonymous" kompis ble beordret ned på bakken av overivrig Amerikansk politi. Mens han lå på bakken ble han ransaket av politiet som en annen kriminell. De skrek først om han hadde sprøyter på seg før de undersøkte ham. Når de fant ut at han hadde drukket øl og var under 21 så ble han straks rapportert til universitetet.

Slik var den ene historien etter den andre. Som Nordmann så synes jeg alt hørtes så vanvittig ut at jeg hadde vanskelig for å tro hva folk sa. Her satt helt vanlig ungdom for små tulle ting. Ingen av dem var alkoholikere. Det så helt normale ut. Ikke noe langt hår og svarte klær eller den slags. Hele opplegget var et lite nazi regime. Kom man 1 minutt for sent så måtte man ta alt om igjen.

Fyren som holdt "kurset" var faktisk en veldig hyggelig fyr. Jeg likte ham godt og han var flink men jeg kunne ikke ungå å tenke at en slik ressurs person total kastet bort evnene sine på å snakke til folk som oss som egentlig ikke hadde noe som helst problem. På slutten av "kurset" skulle vi si hva vi syntes om kurset i tur og orden. Alle ga veldig "korrekte" svar. De hadde lært mye og de kom til å være forsiktig med å drikke for mye i framtiden osv osv. Jeg er en forholdvis beskjeden fyr som altid satt først i klasserommet, var flink på skolen og aldri stelte i stand bråk, men dette ble for mye. Jeg fikset ikke å høre slik spyttesleikeri om et slikt idiot system.

Så når det kom til meg så dømt jeg hele greia nord og ned. Jeg sa det var helt idiotisk å kaste bort så mye ressurser på folk som oss. Ingen av oss hadde et alkohol problem. Hvorfor brukte de ikke ressursene i stede på folk som faktisk hadde et problem? Og universitetes null-toleranse mot alkohol var helt latterlig. Folk var jo her for de mest idiotiske grunner. Også toppet jeg det av med å si at dette var den mest mislykkede alkohol politikken jeg har sett.

Det var ikke en overdrivelse fra min side. Jeg hadde sett lite til narkotika før i Norge. Men i USA på campus der jeg bodde virket det som annenhver en røyket cannabis. Grunnen var at dette var mye lettere å smugle inn og gjemme enn alkohol. Alkohol tok for mye plass og kunne fort oppdages av RAs og politi. Dessuten var det vanskelig å få tak i. Man måtte få noen som var gammel nok til å kjøpe for seg. Cannabis derimot var lett tilgjengelig gjennom diverse dealers. Med det merkelige resultatet at mange Amerikanske ungdom hadde aldri drukket alkohol før men de hadde røyket cannabis.

Denne observasjonen videreformidlet jeg på "avvennings kurset" mitt. Jeg sa at etter mitt syn så hadde alkohol politikken ført til at en vanvittig oppblomstring av narkotika bruk. Det traff vist de andre, som ble oppildnet og sa seg høylytt enig. Det var nærmest et lite opprør i emning.

Kurs lederen mistet litt momentum og sa at det var mulig loven ikke var bra, men det var loven de hadde og den måtte man forholde seg til.

Når jeg forlot kurset fikk jeg vite at om jeg ble tatt en gang til så kunne jeg bli utvist. Å bli tatt kunne innebære alt fra å ha en tom boks øl stående på rommet, ta en slurk øl eller ved å ha en fest utenfor universitetsområdet med alkohol hvor folk under 21 år var til stede. Hvis politiet kom til festen og oppdaget folk under 21 så ville de raportere til universitetet. Universitetet ville da vurdere om jeg var en skadelig og umoralsk påvirkning på mine elever og om jeg burde bli utvist fra universitetet. Ja, det var faktisk de ordene de brukte. Egentlig ganske komisk. Er det noe jeg i alle fall ikke er kjent for så er det å drikke.

Fengsel
Hadde dette vært det eneste med Amerikansk alkohol politikk så hadde den kanskje godt an å svelge. Men listen over vanvittigheter med Amerikansk alkohol politikk er ganske lang.

På min dormen jeg bodde første halvår så hadde vi en "morroklump". Han like å tulle og tøyse og fly rundt og leke en Raptor dinosaur 😉 Bortsett fra det var han helt normal. En dag hadde han drukket ganske mye og løp rundt og var mer fjollete enn vanlig. En RA oppdaget ham fly rundt drita full og ringte politiet straks. Innen kort tid var politiet på plass og løp etter ham. Han ble lagt i jern og tatt med til politiet. Senere måtte kompisene ta med XBOX’en hans til en av de mange "Bailbondsman", så man fikk pant til å betale "bail" slik at han kunne komme ut av fengsel. Jeg vet ikke helt hvordan det gikk videre.

Men senere måtte en naboen min på dormen 4 dager i fengsel for drikking. Politiet hadde tatt ham 3 ganger tidligere for å drikke. Hver gang man blir tatt så må man for retten og må betale en bot. Fjerde gangen så blir det fengsel. Vi snakker her om drikking under 21 år. Ikke om drikking og kjøring. Man kan godt sitte i sin egen sofa og drikke og likevel havne i fengsel. En trenger ikke en gang å være full.

På sommeren er det ofte store hage fester. Politiet kommer da og går rundt og sjekker legimitasjon. Hvis de lukter alkohol fra munnen din og legimitasjonen viser du er under 21 år så er det straks oppmøte for retten. Dette skjedde men en venn en gang. Hadde trodde han var lur og sa han ikke hadde legimitasjon på seg og fant opp en navn og addresse som han sa til politiet. Ikke lurt. Amerikansk politi lar ikke en som er under 21 år nyte en dråpe alkohol og slippe unna med det. Når de senere fant ut at informasjonen ikke stemte så ble andre på festen besøkt og avhørt av politiet. Noen sladret og min venn ble hektet av politiet. Han ble dømt for indentitets forfalskning og det ble satt på rullebladet hans. Etter det kunne han ikke forlate USA. Canada slipper ikke inn folk med rulleblad.

Det er sikkert mange som rister på hodet og synes dette er vanskelig å tro på alt dette. Og jeg må inrømme at jeg synes det hele var ganske uvirkelig. Alkohol politikken er så vanvittig og skadeskutt at jeg hadde vel hat vanskelig for å tro at et vestelig demokrati praktiserer en slik politikk. Desverre er ikke min eneste erfaring med ekstrem amerikansk politikk, som bidro sterkt til at jeg etterhvert fikk landet langt opp i halsen.

11 thoughts on “Amerikansk alkoholpolitikk

  1. Mener å huske at det er stater der det er forbudt å ha alkohol i coupeen på bilen også. Selv om den ikke er åpnet. Et brett øl i baksetet er forbudt, i bagasjerommet er det greit.

    Men er det 21 over hele USA da?

  2. Vell. Gestapo forlot Nazi-Tyskland og hoppetover til Amerika. Der bestemte de seg for å jage uskyldige mennesker istedet. Farlige greier. La oss forandre USA. Skål.

  3. Så vidt jeg vet er det 21 år i hele USA ja. Men håndhevningen av loven kan sikkert være forskjellig. I større byer med mer alvorlig kriminalitet så har de muligens ikke tid til å bruke så mye politi ressurser på å jakte på ungdom under 21 som drikker.

    I «min» stat så kunne alkohol (det inkluderer øl) kun selges gjennom spesielle liquour stores. Dvs de hadde i praksis et vinmonopol som Norge. Med forskjellen at butikkene ikke var eid av staten. Dette er ganske vanlig men jeg vil tippe at det er flere utsalgsteder i mer liberale stater på øst-kysten.

  4. De har jo i alle fall en del friheter på andre områder. Økonomisk sett er det mer frihet. Og man har noe mer direkte demokrati enn i Norge. Men når det gjelder friheter på det sosiale området så mener jeg de henger etter Europa.

    Vil kanskje ikke kalle dem diktatur, men jeg blir så lei av alt maset om at USA er frihetens land. De er jo veldig til å skryte av det selv. Og det blir så inmarri provoserende å høre når de på flere områder har nærmest et nazi regime. Hehehe jeg har flere områder å skrive om. Ikke bare alkohol politikk. Det blir USA drittkasting uke 😉 Får skrive masse pene ting neste uke.

  5. Nå har jeg ikke vært under 21 år i USA (bortsett fra som baby) og alle vennene mine er over 21 år. Her i NY/NJ er alkoholpolitikken for oss over 21 år mer liberal enn i Norge.
    Jeg kan kjøpe all slags alkohol i dagligvarebutikker, det er lov å ta med alkohol på restauranter uten skjenkebevilgning, og de fleste både drikker og kjører bil (noe jeg gjerne skulle sett de ikke gjorde).

  6. Wow, du kan kjøpe alkohol i dagligvare butikken! Det hører nok til sjeldenhetene i midtvesten 😉

    Det der med å ta med alkohol inn høres kjent ut. Husker ikke hvordan det var de stedene jeg har vært.

    Og ja jeg kjenner til drikking og kjøring. Jeg jobbet er par uker i Houston gjennom jobben i Norge (var i Oljebransjen). Fikk litt sjokk. Fyren jeg kjørte med drakk 4 øl på baren og kjørte hjem. Han var forresten kjærsten til resepsjonisten på hotellet jeg bodde på. Hun synes så synd på meg som ikke hadde lappen og kunne komme meg noe sted. Så hun fikk kjærsten til å kjøre meg rundt. Hahaha.

  7. Det h0rtes da voldsomt ut. o.O Hvilken stat var det du gikk paa college i? Jeg befinner meg i Pennsylvania for 0yeblikket og skal gaa paa college i Clarion fra h0sten av, og der er det langt fra saa strengt som du beskriver. Baade kjaeresten min og s0steren hans er studenter ved det colleget allerede, og ettersom hvordan s0steren hans fester, kan jeg garantere deg det ikke er saa ille der. Jeg klarte heldigvis aa faa meg en hybelleilighet off campus, der de ikke tillater alkohol om du er under 21, og ingen fyllefester uansett alder. Men alkohol er tillat om du er over 21, dvs om jeg vil ta meg en pils paa rommet mitt med kjaeresten min, saa kan jeg fint det. 🙂 Her kan du ogsaa kj0pe 0l stort sett overalt, til naar som helst tid paa d0gnet. Er det aapent, saa kan du kj0pe – selv i barer kan du kj0pe en sekspack til aa ta med hjem. Men det er sant at de er veldig strenge paa legitimasjon.

  8. Var i Nord Dakota. Jeg mente ikke at du ikke kan drikke off campus når du er over 21. Det gjorde jeg så klart. Men er du under 21, så kan du i prinsippet havne i trøbbel selv om du sitter inne i din egen leilighet og drikker.

    Og alle under 21 festet jo som gale i ND selv om det var forbudt. Man må bare ta masse forhåndsregler. Men før eller siden blir de som fester tatt. Vi kunne også kjøpe alkohol til alle verdens tider i ND, men man kom altså ikke inn i butikken hvis man var under 21.

    Alt er jo greit så lenge man er over 21 og ikke fester på campus. Er man ikke det så tipper jeg du kan havne i ganske mye trøbbel også i Pennsylavania.

    De færreste som fester blir jo tatt at politiet. På universitetet vil det være RA. Og de første gangene er det ikke mye stress. Men fordi som fester mye og går på Keg parties så er det en viss sjanse for å bli tatt av politiet.

    Det jeg reagerer på er at politiet i det hele tatt bruker så mye ressurser på noe som er såpass uskyldig.

  9. Det er jo bare å ikke drikke, da. Ikke noe stress. Vil man drikke får man tåle at man får problemer.
    Synes dette hørtes fornuftig ut, jeg.

  10. Nice thread..You gotto remember that usa has many different states,and within those states they have different rules. I live in minnesota, and i cant say i have ever experienced anything like this..I started drinking when i was 16,and well.. am 28 now. Have done alot of home parties and similar, even bumped into police officers, they have gently asked what i was doing out that late and so on. And one time when i was WAY drunk they offered me a ride home-:)

Legg igjen en kommentar

