Grensekontroll p

Vi var midt i ingentingland. Ikke et hus så langt øye kunne se. Bare flat mark, en vei gjennom landskapet og en grå firkantet bygning som representerte den Amerikansk/Kanadiske grensekontrollen i Minesota, på vei til Winnipeg i Kanada. Bilen ble stoppet og vi måtte alle ut når de oppdaget at jeg var utlending. Dvs fra den kjente terrorist staten Norge. Bilen ble kjørt inn i en garasje. Inne på grensestasjonen var det minst 10-15 digre karer. Sikkert dobbelt så breie som meg. De var kledd helt i svart med digre skuddsikre vester. Så nesten ut som splintvester. I hendene holdt de helautomatiske militære våpen. Vi snakker ikke om små fislete MP5’er her men M16, pumpe hagler og lignende. På hodet hadde de svarte hjelmer som lignet litt for mye på hjelmene til Tyske soldater under andre verdenskrig.

De hadde en hel smørbrødliste av spørsmål de skulle stille meg (og de andre).  Hvorfor var jeg i USA? Hva skulle jeg i Kanada? Hvor lenge hadde jeg vært der? Hadde jeg vært i Kanada tidligere osv osv. Det føltes nesten som et politiavhør. Fyren var ikke akkurat den du tullet med 2 meter bred over skuldrene og lesset ned med militær utstyr.

Bare så det er sagt. Jeg husker ikke helt om dette var i Kanada eller USA. Grensekontrollen og stilen var så lik begge steder. USA og Kanada er så like at jeg ofte bare sier Nord-Amerika i stede for Kanada eller USA fordi alt er så likt både i oppførsel og hvordan ting ser ut osv. Det tok 30-40 minutter før vi fikk pasere. Fyren ringte til og med universitetet for å sjekke om jeg var student der og snakket sant. Mao dette var akkura som en typisk passasje fra Norge til Sverige 😉 Akkurat slik en grei og snill grensekontroll som gode naboer bør ha 😛

Dette var ikke noe sterkt untak. Grensekontrollen var rimelig strikt hver gang og med usedvanelig mange grensevakter med usedvanlig mye våpen uansett hvor ubetydelig stedet var. Selv når jeg tok tog gjennom USA og kom ganske nærme den Kanadiske grense så kom grensevakter ombord på toget armert med helautomatiske våpen og sjekket passasjerene.

3 thoughts on “Grensekontroll p

  1. Haha, en kompis av meg som jobber i Kanada hadde med seg 12 Cubanske sigarer sørover…

    Dårlig ide. Men det løste seg når han spanderte 6 av dem på de brede svarte mennene. Du kan gi en mann en uniform og et automatvåpen, men ofte er det et snav av kultur igjen likevel…

    Men så er han statsborger der borte da. hjelper kanskje på.

  2. Herregud. Jeg blir så lei av all den overdrevne «sikkerheten» i USA. Dem om det, men må de prakke paranoiaen sin på oss? Terror; ingen ønsker vel det for svarte, men det får da være måte på å ta i.

  3. Jeg vet ikke hvordan Kanadiere er i Canada, men alle jeg har møtt i NY har vært utrolig hyggelige. Jeg har trodd at det kanskje var forskjell på de og amerikanere, siden de er hyggelige på en annen måte. Kanskje fordi vi begge er utlendinger i USA…

Legg igjen en kommentar

