Positive Amerikanske egenskaper

Siden jeg tidligere omtalt Amerikanere som skrytete, overfladiske, materialistiske og overpatriotiske, så er det også på tide med noen positive egenskaper 😉

1. Generøsitet
Amerikanere er generøse på alle plan. De gir mye tips, mye til veledighet og det spanderer mye på venner. Jeg opplevde dette stadig selv. Når regningen for måltidet kommer, og jeg er i ferd med å ta opp lommeboken, så er reponsen ofte "No, this is my treat".

2. Gjestmildhet
Amerikanske gjestmildhet ligger etter min mening langt over norsk. Jeg har blitt invitert og bodd hos Amerikanere utallige ganger. Folk jeg bare blir så vidt kjent med tilbyr meg opphold. Da snakker vi ikke kun om kompiser på egen alder. Så klart vi har kompiser  som ligger over en helg i Norge. Men snakker om eldre som lar deg bli i f.eks. en uke om gangen. De er da også veldig generøse når du bor hos dem. Man trenger ikke betale for noen ting og de kjører deg ofte hvor det måtte være. På universitet tilby mange meg å bli med dem hjem i helgene hos foreldrene. Noe slikt har aldri skjedd meg i løpet av 3 å i Nederland.

3. Hjelpsomhet
Når jeg bodde hos fjerne slektninger i USA så merket jeg for kvikke de var til å tilby seg å hjelpe til med forskjellige ting. Jeg lurte på ting angående universiteter og de sjekket mye for meg. Når jeg ville ta lappen så ringte de rundt til mange kjøreskoler, fant de beste tilbudene og ordnet kjøretimer. Hver morgen laget moren i huset omelett til meg. Det var nesten litt for mye av det gode. Hun spurte altid om ting hun kunne hjelpe meg med. Nå var de riktignok mormonere så jeg vet ikke helt hvor representativt det er for USA. Mormonere kan være litt overhyggelige til tider 😉

4. Familiebånd og naboskap
Amerikanske familier har etter mitt syn sterkere samhold enn norske. I alle fall i det konservative og ofte relgiøse midtvesten. Spesielt hos mormonere i Utah så gjorde familien ofte veldig mye sammen og man holdt sterkere kontakt med folk lenger ut i familien. Man har også nærere kontakt med naboen. Jeg har aldri kjent mine norske naboer spesielt godt men i USA ble jeg vanligvis kjent med mine venner eller slektningers naboer. Jeg gikk til og med på fjellvandring med nabofamilien. Mine egne slektninger var ikke med. I det hele tatt var det en nærhet og samhold i nærmiljøet som jeg tror er blitt borte i Norge. Ungdom virket også mer opptatt av sine besteforeldre enn jeg var vant med fra Norge. Jeg har blitt med flere venner til deres bestforeldre og spist kaker og drukker brus 😉 Noe jeg ikke tror norske ungdommer ville gjort. Det hadde vel heller opplevdes som litt flaut.

Kommentar angående overfladiskhet
Amerikanere blir ofte omtalt som overfladiske og en stund å mente jeg at dette var bare tull, men jeg har inset at det er det ikke. Men det er ikke helt lett å forklare hva det dreier seg om. Men lurer kanskje på hvordan kan de være overfladiske når de virker så genuint vennelige som jeg nettopp har beskrevet? Den beste måten jeg kan beskrive det på er at Amerikanere lever mer i nuet. De er vennelige og hyggelige når du er der. Er du vekk en stund så er du ikke like viktig lenger. Det er for mange også veldig viktig å framstå som positive, entusiatiske og glade. Hadde man en hyggelig aften men venner. F.eks. kino, middag eller lignende. Så omtales dette i etterkant ofte som "We had SO much fun!". Om du spør "How are you doing?", so er nesten altid svaret "I am great!" eller "I am good", uansett hvordan vedkommende føler seg. Selv om vedkommende har skadet seg skikkelig eller har vært igjennom noe traumatisk.

For Amerikanere er det rett og slett viktig å framstå som positiv. Det er nesten som en høffelighetsgreie. Og dette oppfattes nok litt falskt for oss nordmenn som er så opptatt av å være ekte og si ting som de er.

7 thoughts on “Positive Amerikanske egenskaper

  1. Fint å se at du balanserer litt. 🙂
    Jeg synes ikke alt er bra i USA, men det er mange positive ting som oppveier det negative. Så er det bare å velge hva som er viktigst for en selv.

  2. Det er virkelig artig å lese innleggene dine. Det er lærerikt. Skal selv til VA for første gang nå – er litt spent på sørstatene. Gleder meg tl å se Monticello, Thomas Jeffersons gods.

  3. Absloutt slik er det alle steder. Tror det som er litt spesielt i USA er kontrastene. Det mange positive ting kombinert med mange negative. Norge f.eks. er hverken veldig positivt eller veldig negativt på noe spesielt område.

    Men jeg inså at jeg måtte få fram de positive tingene ved USA også fordi det virket som jeg bekreftet litt for mange fordommer mot USA. Jeg vil ikke at folk skal tro at USA er et hjerteløst og grådig samfunn fordi det er det jo slettes ikke.

    De har bare en del rare kombinasjoner som å være gavmilde og materialistiske samtidig. Men som sagt så er det jo et land med mange kontraster så det er jo for lett å putte alle amerikanere inn i denne båsen.

    Jeg tror kanskje min egen fordom mot amerikanere var at jeg trodde at konservative/republikanere ikke brydde seg om fattige siden de ikke ville ha en velferdsstat. Men jeg oppdaget at dette var jo slettes ikke tilfelle men de ønsker i stede å hjelpe folk gjennom veledighet og privat initiativ. Tror det er vanskelig å skjønne for mange i Norge. Vi tror vel helst dette er et argument for å slippe å bidra. Men jeg så jo selv at dette ikke var tilfellet.

  4. Morsom lesning. Men hadde vært morro å se dine motsetninger til denne artikkelen, hva er dine «dårlige» opplevelser med amerikanerne? Noe vi i Norge er bedre på? Listen trenger jo selvfølgelig ikke være så lang, men dette hadde jo også vært veldig intressant og lese. Morsom artikkel, Fortset slik 🙂

  5. Takk skal du ha. Det var hyggelig a høre 🙂 Lykke til på reisen! Jeg har veldig lyst til å få reist til rundt i Sørstatene også. Synes det er kult hvordan det snakker i Sørstatene. Selv har jeg bare vært i Houston, Texas. Mange hyggelige folk der. Men traff også en del utrolig harry folk. Men det er jo bare gøy.

  6. Hyggelig å høre. Jeg har jo skrevet en del negativt her tidligere på bloggen om bla Amerikansk alkohol politikk, grense overgang og et innlegg om hvorfor jeg forlot USA. Der kommer det fram en del ting som jeg ikke likte ved det amerikanske samfunn.

    Som nevt tidligere så liker jeg at nordmenn er mer beskjedene og stoler mer på andre. Men dette gjelder ikke bare Norge vs USA. Kan sies om Norge i forhold til mange andre land også. I alle fall dette med å stole på folk. Vi kalles jo ofte naive.

  7. Syns det er artig at når du kritiserer USA, får du kommentarer om hvordan du ikke må finne på å bare skrive dritt om USA, og skriver du noe positivt vil folk høre det negative… Hehe.

    Jeg sier meg enig i mye av det du skriver her. For meg spesielt, er #4 letty gjenkjennelig. Jeg kommer fra en stor, stabil familie med en søskenflokk på tre, og kjæresten min kommer fra en stabil familie med en søskenflokk på fem. Forskjellene i hvordan vi snakker om, tilbringer tid sammen med, og prioriterer våre søsken er ganske store.

Legg igjen en kommentar

