Jobb rekrutering i gode tider

Jeg har nå vært i ny jobb i 2 månder. 1 månders perioden med jobbsøk før det var veldig spesiell. Jeg har aldri vært på arbeidsmarkedet når etterspørselen har vært så høy, spesielt innen mitt område. To dager før jeg skulle fly tilbake til Nederland etter et kortere opphold i Norge så tittet jeg på nyhetene og så at en fyr sa han bare hadde lagt CVen på nettet for så å bli kontaktet en time etterpå. Ganske kult og sprøtt tenkte jeg. Så neste dag la jeg ut CVen min på nettet for moroskyld for å se hva som skjer. Prosessen foregikk i steg. Man la inn et sett med informasjon også trykket man neste. CVen ble da kontinuerlig oppdatert.

 Jeg hadde bare kommet halveis med å legge inn CVen min før telefonen begynte å ringe! "Hei jeg ser du har lagt ut CVen din på Finn.no!", sa en stemme i andre enden. "Eh.. ja, jeg holder på å legge den ut i hvertfall" svarte jeg. Neste dag så skulle jeg fly tilbake til Nederland så det var egentlig et dumt tidspunkt med noe jobb intervju. Men jeg hadde engetlig ikke ventet noen ummiderlbar reaksjon så jeg ble tatt på senga. Men det endte opp med at jeg dro innom jobb intervju på vei til flyplassen neste dag.

 Slik begynte hele jobb søker karusellen. Jeg var egentlig ikke interesert i jobben men det var et ordentlig boost for selvtiliten at de var så iverige på å få meg ansatt og så utrolig hyggelige. Hadde for tiden litt dommedagsfølelse pga hovedoppgaven min som aldri ble ferdig og som jeg knapt hadde motivasjon til å gjøre ferdig. 

I Nederland fortsatte telefonene å strømme på fra andre iverige rekruteringsfirma. Det ble ganske klart at jeg måtte begynne å ta et seriøst standpunkt med hensyn på hva jeg egentlig ville jobb med. Fant også ut at å flyt tilbake til Norge nå og da for enda ett nytt jobb intervju ikke ville være særlig praktisk. Så jeg la studiene til side for en stund begynte å studere jobber og firma og flyttet tilbake til Norge hvor jeg fikk heltidsjobb med å dra til forksjellige firma på jobb intervju.

Responsen var helt enorm. Det virket som jeg kunne få jobb i hver eneste firma jeg dro på intervju hos. I starten var det veldig hyggelig og oppmuntrende med all godsnakket, komplimenter osv. Men ettersom tiden gikk så ble jeg mer kynisk. Fra forrige jobbsøker periode så var jeg vant til at man måtte gå på alle jobb intervju man fikk tilbud om fordi det ikke var så mye å velge mellom. Men nå ble det alt for mye og jeg begynte å merke meg hvor like mange av intervju erne virket. Først og fremst de fra rekruteringsselskap. De var alle pene i tøyet og hadde smørstemmer, men sa egentlig aldri noe inteligent. Alt var generelt svada. Du kunne sjelden fortelle meg noe særlig konkret og detaljert om hva firmaene de representerte drev med. Spørsmålene de stilte var etter min mening idiotiske og irrelevante. De spurte en masse personlighets spørsmål og når de skulle vurdere min tekniske kompetanse måtte jeg evaluere meg selv innenfor forksjellige områder. Etter utrolig mye tid satt de stort sett igjen med et ark som sa utrolig lite om hvor kompetent jeg var for jobben. 

I kontrast til disse rekruterings firmane søkte jeg opp egne selskap som jeg var interesert i. Intervjuerne var ikke altid like pene i tøyet og smørblide som agentene i rekruteringsfirmaene men de stile i hvertfall relevante spørsmål og kunne gi relevant informasjon om firma de representerte. De virket dessuten langt mer ærlige. Rekruterinsagenter minner sterkt om sleip selgere. Nå er jeg kanskje litt slem, fordi alle var utrolig hyggelig mot meg og ga meg mye selvtilitt etter en dårlig periode i Nederland. Men det er vanskelig å ikke bli kynisk etter å høre det samme smørpratet for tjuvende gang. 

Noe jeg fort la merke tll er at de virkelig gode firmaene. Der det virket bra å jobbe, som hadde gode betingelser, flinke medarbeidere osv så stilte man ofte veldig vanskelige tekniske spørsmål. Det var nesten som å være på eksamen til tider. Jeg ble av og til redd for at hjerne skulle låse seg og jeg ikke skulle klare å tenke ut et svar. Til tross for at det var ubehagelig så var det betryggende. Fordi det viste at firmaet ikke var noe Mikke mus firma, men et firma som ikke slapp inn hvem som helst som hadde snakketøyet i orden. 

Etter mange intervju så stod det tilslutt mellom to firma. Men jeg klarte ikke velge. Det ene firma hadde et veldig kult miljø. Masse unge mennesker fra hele verden. Halvparten var ikke norske.  De hadde masse kreative ideer og påfunn. Jeg viste også de var bra siden de hadde blit kåret til Norges beste arbeidsmiljø for IT bedrifter. Det var også et firma jeg har kjent til i mange år og som jeg har brukt produktet til å vært veldig fornøyd. På sett og vis så var det firma jeg hadde drømt om å jobbe i mange år. Firma nummer to var et software selskap inne oljebransjen. Dvs en bransje jeg kjente fra før av. Jobben ville også dreie seg mer om det jeg hadde studert til mastergraden min for. De hadde et godt miljø og tilbød meg jobb som senior utvikler, med mulighet for prosjektledelse senere. Karieremessig var dette en utrolig mulighet. Jeg var vel egentlig ikke helt kvalifisert for dette, men det trange jobbmarkedet endret forutsetningne. 

Jeg gikk i flere dager endret valg fra det ene til det andre firma hvert minutt. Tilslutt håpet jeg på at lønstilbudet fra drømme firma ble betydlig høyere eller lavere enn det andre tilbudet. Hvis det ble likt, så viste jeg at jeg ikke kunne velge. Når jeg endelig fikk tilbudet så ble jeg lettet. Det var sjokkerende lavt. Men det betydde at valget mitt ble veldig enkelt. Jeg fortalte dem at tilbudet var alt for lavt. De ble vist litt paffe, de trodde vist selv de hadde kommet med et veldig solid tilbud. Når jeg fortalte dem mitt andre tilbud så var responsen at de kunne heve sitt tilbud men det var helt umulig for dem å kunne matche det tilbudet jeg hadde fått.  

Og siden har jeg ikke angret en dag på valget mitt. 

One thought on “Jobb rekrutering i gode tider

Legg igjen en kommentar

